În Duminica dinaintea Nașterii Domnului, Preasfințitul Părinte Andrei, Episcopul Covasnei și Harghitei, a slujit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie la Catedrala Episcopală „Acoperământul Maicii Domnului și Sfântul Ierarh Nicolae”, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.

În cuvântul de învățătură, Preasfinția Sa a spus: „În jurul anilor 1960 se estimau în jur de 60 de mii, numărul cărților apărute în ultima sută de ani despre viața Mântuitorului Hristos. Evanghelistul Matei, în capitolul 1 al evangheliei sale, ne spune cine este Dumnezeu – Omul, Mântuitorul Hristos. Ne punem următoarea întrebare, de ce înșiră evanghelistul Matei 42 de nume? Nu le cunoaștem, nume foarte greoaie și nu le putem reține. Astăzi se pomenesc în Sfânta Evanghelie, citită la Dumnezeiasca Liturghie, Matei capitolul 1, versetele 1-25, când Dumnezeu Omul își dă pomelnicul. Evanghelia este compusă din două părți. Identitatea pământească a Mântuitorului Hristos, genealogia, se pomenesc strămoșii Săi după trup și identitatea cerească a Mântuitorului Hristos în care este descrisă zămislirea Sa de la Duhul Sfânt. Evanghelistul Matei ne spune cine este Iisus Hristos, pruncul a cărei naștere o prăznuim la Crăciun. În prima parte a evangheliei (Matei 1, 1-17), evanghelistul Matei ne spune că Iisus Hristos este Om adevărat, având strămoși cu o istorie în spatele lui, cu o identitate pământească și cu toate acestea nu este un om obișnuit. Ca Om se trăgea din neam împărătesc, din neamul lui David. De la Patriarhul Avraam și până la David sunt 14 neamuri, de la David până la strămutarea în Babilon 14 neamuri, de la strămutarea în Babilon și până la Hristos sunt 14 neamuri. Numărul 7 la evrei este luat de două ori și exprimă deplinătatea sau perfecțiunea. În aceste 42 de nume avem și patru nume de femei, Tamara și Rahab care au fost cananeence și Rut și Betșeba care au fost moabitence, ceea ce arată că Iisus Hristos a venit nu numai pentru neamul Său, ci și pentru alte popoare, tuturor arătându-le milă, înțelegere, nădejde, recuperare și îndreptarea lor. În a doua parte a evangheliei sale, versetele 18 – 25, evanghelistul Matei prezintă întruparea lui Dumnezeu Omul. Ecuația întrupării Lui este foarte simplă, Iisus se naște din Fecioara Maria, zămislit de la Duhul Sfânt, acest lucru este descoperit lui Iosif în vis de către Dumnezeu. Evanghelistul Matei ne spune ceva foarte important: „Iată, Fecioara va avea în pântece și va naște un fiu și vor chema numele Lui Emanuel, care se tâlcuiește cu noi este Dumnezeu” (Matei 1, 23). Iată răspunsul la întrebarea cine este Mântuitorul și anume Dumnezeu este cu noi. Ce înseamnă Crăciunul pentru noi ortodocșii? Cel născut la Crăciun este Om adevărat cu strămoși, cu o istorie reală. La Crăciun nu sărbătorim un mit, un basm, o ficțiune a istoriei, ci sărbătorim Omul adevărat care s-a născut pentru noi și pentru a noastră mântuire. Pruncul născut fiind Dumnezeu, avem mângâierea că nu suntem singuri, ci am intrat prin întruparea Pruncului Dumnezeiesc în familia lui Dumnezeu, în familia cerului. De aceea Crăciunul este sărbătoarea familiei. Identitatea lui Iisus este pământească și cerească, înseamnă afirmarea propriei noastre identități. Evanghelistul ne spune astăzi cine este Iisus, de azi aflăm cine suntem și noi – copiii lui Dumnezeu.”

Un grup de elevi, de la Școala Gimnazială ,,Liviu Rebreanu” din Miercurea Ciuc, conduși de doamna profesoară Bijec Loredana au colindat, vestind Nașterea Domnului.

 

© Episcopia Covasnei și Harghitei